oktober 2, 2020

Plakk.nl

Blogs voor iedereen

Welke voedingssupplementen worden het meest gebruikt?

Manganese magnesium Mg element pill. Dietary supplements. Vitamin capsules. 3d illustration

Voedingssupplementen, de perfecte aanvulling op je normale voeding. Voedingssupplementen worden meer gebruikt dan je denkt. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking gebruikt supplementen. Welke worden het meest gebruikt en wat doen ze met je lichaam?

De meest gebruikte voedingssupplementen

Op nummer 1 staan multivitaminen/multi mineralen. Multivitaminen bestaan uit een hoogwaardig vitaminen- en mineralen complex dat veel biologische vitaminen en mineralen bevat om je dagelijkse tekort aan te vullen. Én nog belangrijker: het zorgt ervoor dat je essentiële voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnenkrijgt. Dit is erg belangrijk voor je gezondheid op lange termijn. Je immuunsysteem en weerstand worden ondersteund. Het activeert ook de natuurlijke energie van het lichaam. Je kan je lichaam echt een boost geven door het innemen van kwalitatieve multivitaminen en multi mineralen.

Op plek 2 staat ook een bekende vitamine, namelijk vitamine D. Vitamine D is onder andere nodig om calcium uit je voeding in je lichaam op te slaan. Deze vitamine draagt bij aan een normale werking van je spieren en aan sterke botten en tanden. Veel mensen maken zelf voldoende vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Helaas zijn er ook genoeg mensen die een tekort hebben aan vitamine D. De kans op een tekort aan vitamine D is groter wanneer je een donker tintje hebt. Een tekort aan deze vitamine kan je herkennen door bepaalde symptomen, zoals zwakke spieren, veel kramp en spierpijn. Bij een tekort is de kans op botbreuken groter. Er komen ook psychische klachten bij kijken. Denk hierbij aan lusteloosheid, vermoeidheid en zelfs depressieve gevoelens. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die een verband leggen tussen psychische klachten en vitamine D-tekort.

De volgende in het rijtje is vitamine C. Deze belangrijke vitamine zorgt voor een goede weerstand en is ook goed voor de botten, huid, bloedvaten en tanden. Vitamine C is vooral te vinden in groente, fruit en aardappels. Vitamine C zorgt er ook voor dat ijzer goed door het lichaam wordt opgenomen.

Magnesium staat op plek 4 van meest gebruikte voedingssupplementen. Dit heeft je lichaam nodig om te zorgen voor een goede vorming van je botten en spieren. Zonder magnesium supplement kan je last krijgen van een tekort aan energie. Het is daarom erg belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Heb je veel stress? Dit kan zorgen voor een magnesiumtekort. Magnesium zit in groente, noten, melkproducten en vlees. Krijg jij hier weinig van binnen? Speciaal hiervoor is het magnesium voedingssupplement er.

De laatste van deze top 5 is omega 3, ook bekend als visolie. Meer dan 80% van de volwassenen heeft hier een tekort aan. Omega 3 heeft een positieve invloed op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Hiernaast heeft omega 3 een positief effect op je hersenen, gezichtsvermogen en op je hormonen. Ondanks een gezond voedingspatroon, is het een lastige opgave om voldoende omega 3 binnen te krijgen. Het is daarom een goed idee om omega 3 als voedingssupplement in te nemen.