maart 15, 2021

Plakk.nl

Blogs voor iedereen

Oprichten BV: 3 tips

Om te beginnen, wat goed dat je eraan denkt om je eerste BV op te richten! De besloten vennootschap, oftewel BV, is voor veel ondernemers dé manier om hun bedrijf in te richten. Niet alleen is de BV tegenwoordig eenvoudig online op te richten, je beperkt ook je persoonlijke aansprakelijkheid. Mocht je BV failliet gaan, dan is je privé vermogen in principe veilig en kunnen schuldeisers hier niet bij. Daarnaast geniet je vanaf een bepaalde winst van belastingvoordeel. Wil jij  dat je eerste BV binnen no time van de grond komt? Ligo helpt je hiermee graag op weg!

Tip 1: Ga na of de BV daadwerkelijk de rechtsvorm is voor jou

Een BV oprichten is een mooie mijlpaal, maar het kan zijn dat deze rechtsvorm toch niet goed bij jouw idee voor je bedrijf past. We raden daarom altijd aan om, voordat je daadwerkelijk overgaat tot actie, alle rechtsvormen te heroverwegen. De voordelen van de BV ten opzichte van andere rechtsvormen zitten vooral in de beperking van de persoonlijke aansprakelijkheid, het belastingvoordeel dat je vanaf een bepaald punt geniet en de professionele uitstraling. Hieronder zetten wij ze kort voor je op een rijtje.

               ✔ Je persoonlijke aansprakelijkheid is beperkt

Het grootste voordeel van de BV is voor velen het feit dat ze in principe niet persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld bij een faillissement van de BV. Jouw eigen vermogen is dan veilig voor eventuele schuldeisers.

Minder belasting betalen

Kortgezegd heb je met een BV een belastingvoordeel vanaf een jaarlijkse winst van €100.000. Vanaf dat punt is het voordeliger om een BV te hebben dan een eenmanszaak om vof. Je hoeft dan namelijk minder belasting af te dragen aan de Belastingdienst.

Professionele uitstraling trekt investeerders aan

Tenslotte straalt de BV professionaliteit uit en trekt daardoor sneller investeerders aan dan een eenmanszaak of vof. Immers, de rechtsvorm van de BV geeft investeerders meer zekerheid. De investeerder verkrijgt in ruil voor zijn investering aandelen in je BV en deelt mee in de winst. Hij is niet aansprakelijk voor enige schulden van de BV. Bij een eenmanszaak daarentegen investeer je in de persoon achter de eenmanszaak zelf, investeerders zijn hier vaak terughoudend mee.

Tip 2: Oriënteer je op de manieren van oprichten

Tegenwoordig is er veel mogelijk in de wereld van de BV oprichtingen. Zo kan je fysiek langs de notaris, maar is het eveneens mogelijk om je oprichting geheel online te doen verlopen. Het voordeel hiervan is dat dit vaak veel makkelijker, goedkoper en sneller kan dan bij de notaris zelf. Hoe ziet dit proces eruit? Je doorloopt de volgende stappen en je BV is binnen enkele dagen uit de startblokken:

  1. Vul online de eenvoudige en snelle vragenlijst in

Deze vragen zien op alles wat de notaris van je nodig heeft om je BV op te kunnen richten.

  1. Bekijk de conceptakte en upload de benodigde documenten

Na het beantwoorden van de vragen kan je direct je conceptakte inzien en de documenten die de notaris van je nodig heeft (bv. je identiteitsbewijs), uploaden.

  1. De afspraak met de notaris

Op het moment dat jij akkoord bent met de concept notariële akte voor de BV oprichting kan de notaris van start. Er zal een afspraak worden ingepland waarop de notaris jou kan identificeren en de inhoud van de akte met je kan bespreken. Dit kan tegenwoordig ook via een video call, als dat je voorkeur heeft!

  1. De notaris richt je BV op en schrijft je BV in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Na de afspraak zal de notaris eventuele aanpassingen in de notariële akte doorvoeren. Wanneer jij tevreden bent met de inhoud van je oprichtingsakte zal de notaris deze ondertekenen. Hierna schrijft de notaris direct jouw BV in bij het UBO-register en de KvK.

Tip 3: Vergeet niet om ook na te denken over wat je BV na oprichting nodig heeft

Gefeliciteerd, je BV is nu van de grond! Om geen tijd kwijt te raken en je zorgeloos op het ondernemen te kunnen storten, raden we je aan om enkele overeenkomsten af te sluiten. Heb je bijvoorbeeld meerdere aandeelhouders? Denk dan aan een aandeelhoudersovereenkomst. Zo voorkom je conflicten tussen aandeelhouders onderling en bepaal je wat te doen in het geval aandeelhouders het niet eens zijn. Of heb je arbeidsovereenkomsten nodig voor je werknemers? Het is fijn om niet verrast te worden door dergelijke zaken. Wees daarom slim en denk alvast na over welke contracten je nodig hebt.