maart 9, 2020

Plakk.nl

Blogs voor iedereen

Is snelladen nu echt schadelijk voor de batterij van uw auto?

De mogelijkheid tot het snelladen van een elektrische auto heeft ervoor gezorgd dat het opladen van een voertuig binnen een behoorlijk wat kortere tijdspanne tot de mogelijkheden is gaan behoren. Dat is zeker welkom, want het was toen de eerste elektrische auto’s op de markt verschenen één van de vaakst gehoorde nadelen of problemen waar mensen mee werden geconfronteerd. Door de komst van de mogelijkheid tot snelladen wordt ervoor gezorgd dat het in principe mogelijk is om uw auto vanaf een laadtijd van 30 minuten van voldoende energie te voorzien. Dit gezegd zijnde is het wel zo dat er ook de nodige nadelen verbonden zouden zijn aan het gebruik van een snellader voor het opladen van uw autobatterij. We vertellen er u graag meer over hier op deze pagina.

Hoe verloopt het snelladen van een auto?

Snelladen verloopt logischerwijs op een iets andere manier dan het gewoon opladen van een elektrische auto. Concreet betekent dit dat een snellaadpaal over de mogelijkheid beschikt om een elektrisch vermogen van ongeveer 50 kW te kunnen leveren. De voedingsspanning bedraagt 400 tot 500 V gelijkspanning terwijl de stroom maximaal 125 ampère kan zijn. In Europa wordt er door snelladers gebruik gemaakt van de stekkerverbinding ‘CHAdeMO’. Enige uitzondering hierop zijn de Tesla-adapters. Deze zijn specifiek in het leven geroepen voor het opladen van elektrische voertuigen van het merk Tesla. Het merendeel van de Fastned-stations die er bestaan zijn eveneens uitgerust met een Tesla-adapter. Zo kunnen ook eigenaars van een Tesla elektrische auto zonder probleem hun auto opladen.

Is het snelladen van uw elektrische auto overal hetzelfde?

Belangrijk om rekening mee te houden is dat het snelladen van een elektrisch voertuig niet overal hetzelfde is. Dit heeft alles te maken met het feit dat er op moment van schrijven nog geen sprake is van een universele standaard voor snelladers. In principe maken we dan ook een onderscheid tussen de onderstaande vier standaarden:

  • De CHAdeMO;
  • Het Combined Charging System;
  • De Tesla Superchargers;
  • De Chinese stekkers;

Het is vooral de Japanse standaard CHAdeMO welke wereldwijd het vaakst wordt gebruikt. Het betreft hier dan ook de standaard van merken zoals Nissan, Peugeot, Citroën; Honda, Kia en Mitsubishi. In het bijzonder de Chinese stekkers komen buiten China niet voor.

Wat zijn de nadelen van snelladen?

Het spreekt voor zich dat er aan het snelladen van een auto duidelijk erg veel interessante voordelen zijn verbonden. Dit gezegd zijnde is het wel zo dat er in de praktijk ook vaak wordt gepraat over enkele niet onbelangrijke nadelen waarmee u kunt worden geconfronteerd. Een niet onbelangrijk nadeel dat is verbonden aan het snelladen van een auto zou bijvoorbeeld betrekking hebben tot het feit dat het de levensduur van de accu van uw auto negatief zou beïnvloeden. Het is dan ook vooral mede omwille van deze reden dat er in de praktijk niet zelden wordt gesteld dat het aan te raden kan zijn om uw auto regelmatig ook even gewoon thuis op te laden. Dit gezegd zijnde is het zo dat heel wat partijen die hun elektrische voertuigen uitsluitend elektrisch opladen reeds hebben laten optekenen eigenlijk geen verschil in levensduur op te merken. Of snelladen dus echt schadelijk is voor de levensduur van de accu van uw elektrische auto blijft in de praktijk een dubbeltje op z’n kant.

Voor meer informatie over de mogelijkheden op het gebied van snelladen kunt u terecht op www.eneco-emobility.com.

You may have missed

2 min read
2 min read
2 min read