
online marketing
Online marketing is niet meer weg te denken. Het is onmisbaar in elk bedrijf omdat het de zichtbaarheid van een website vergroot waardoor er meer klanten binnen komen. Wat is online marketing? En hoe zet je online marketing in? Lees alles over het onderwerp in dit artikel.
Wat is online marketing precies?
Online marketing is een digitale vorm van marketing, dit kan zich op allerlei manieren uiten. Bijvoorbeeld het optimaliseren van de vindbaarheid van een website, dit wordt ook wel SEO genoemd. Het zijn eigenlijk een soort instellingen die je aanpast zodat mensen jouw website makkelijker kunnen vinden. Bijvoorbeeld door zoekwoorden te gebruiken die mensen zelf ook gebruiken als ze jouw bedrijf zouden willen vinden. Naast de vindbaarheid van je website is social media ook ontzettend belangrijk. Een bedrijf is vaak vindbaar op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en/of TikTok. De eerste drie mediums zijn de meest gebruikelijke voor elk bedrijf. Door content te posten en sociaal te zijn met volgers blijft jouw bedrijf vindbaar. Daarnaast hoort adverteren via sociale media of Google ook bij online marketing.
SEO inzetten
Nu je weet wat SEO is kun je dit gaan inzetten. Je kunt ervoor kiezen om dit door een specialist te laten doen of je kunt zelf beginnen en kijken hoe ver je komt. Er zijn heel veel factoren die meespelen voor Google om jouw zichtbaarheid te vergroten. Online marketing kan daarom ingewikkeld zijn, maar zodra je weet wat je doet scheelt dit al een hoop. Je kunt voor je website een handige tool downloaden, die vertelt jou dan precies waar je op moet letten bij je SEO. Dit maakt het een stuk makkelijker omdat het stapsgewijs wordt uitgelegd.
Social media marketing
Instagram, Facebook en Twitter zijn populaire sociale media kanalen die je perfect kunt inzetten voor online marketing. Als bedrijf wil je hier vindbaar op zijn, omdat klanten misschien niet altijd googelen naar een onderwerp om op jouw website uit te komen. Social media zorgt voor een algehele branding rondom jouw bedrijf. Zo kun je er een persoonlijke draai aan geven door klanten te laten zien waar jij je mee bezig houdt. Post bijvoorbeeld foto’s of video’s van een werkproces zodat men kan zien hoe een product gemaakt wordt. Zo blijf je verbonden met je volgers, je wil natuurlijk ook hun berichten liken en erop reageren. Dit is goed voor het algoritme en zal jou ook meer zichtbaar maken.
Adverteren
Lukt het nog niet helemaal om nieuwe klanten binnen te halen door middel van je website of social media kanalen? Het is misschien lastig om te bepalen wat de juiste content is en het is ook een investering van tijd. Maar dat je nog geen nieuwe volgers op Instagram krijgt of geen nieuwe klanten die aankopen op je website doen hoeft niet te betekenen dat er geen andere oplossing is. Je kunt er namelijk voor kiezen om te adverteren, dit hoort ook bij online marketing. Kies voor een online advertentie op Facebook, Instagram of Google. Via Facebook kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een foto en tekst uploaden, de rest gaat eigenlijk vanzelf. Facebook creëert zelf een automatische doelgroep die bij jou past. Vanaf nu zien mensen jouw bericht op hun homepagina!
More Stories
Wat is het nut van content marketing?
Hoe zet je Instagram in voor je bedrijf?
Wat zijn de voordelen van lokale SEO?